Rowerowe

Szlak Konwalii

Dodaj do planera
Wyznacz trasę
dystans (km) wysokość m n.p.m.

Szlak KonwaliI - granatowy - długość 31,9 km

Wieleń - Osłonin - Olejnica - Perkowo - Przemęt - Błotnica-Radomierz - Górsko - Olejnica - Jezioro Święte - Osłonin - Wieleń;

Szlak prowadzi przez bogato ukształtowany teren, w większości wzdłuż malowniczych jezior przemęckich. Na trasie znajdują się ciekawe zabytki i obiekty przyrodnicze (m.in. dwa rezerwaty: "Wyspa Konwaliowa" i "Torfowisko nad jez. Świętym") oraz galeria ptaków Przemęckiego Parku Krajobrazowego.

Od węzła szlaków rowerowych przy ulicy Wczasowej w Wieleniu Za-obrzańskim (0,0 km) jedziemy szosą w kierunku Przemętu mijając liczne sezonowe ośrodki wypoczynkowe ciągnące się aż po Osłonin - wieś letniskową, położoną na przesmyku między Jeziorem Wieleńskim i Jeziorem Osłonińskim.

W Osłoninie, przy murowanej kapliczce (2,0 km) skręcamy z szosy w prawo, w ul. Parkową. Mijamy ostatnie zabudowania Osłonina (3,1 km) i jedziemy początkowo skrajem lasu (z prawej strony widoczne jest Jezioro Osłonińskie), a dalej drogą leśną.

Skręcamy ukośnie w lewo (4,1 km) i przez pagórkowaty teren dojeżdżamy do poprzecznej drogi leśnej, w którą kierujemy się w prawo (4,8 km).

Dalej, skrajem lasu, łąk i pól (ze wzniesień rozciągają się piękne widoki na Jezioro Górskie) docieramy do masztu telefonii komórkowej, skąd zjeżdżamy do szosy biegnącej na skraju Olejnicy (5,8 km).

Jedziemy nią w prawo i tuż przed mostem skręcamy w lewo, na rozpoczynającą się tu ścieżkę przyrodniczo-leśną, którą prowadzi granatowy szlak rowerowy. Jedziemy wzdłuż zachodniego brzegu Jeziora Olejnickiego i dalej Jeziora Radomierskiego.

Przy tarasie widokowym położonym naprzeciw Wyspy Konwaliowej, docieramy do leśniczówki Przemęt (9,2 km) i stamtąd drogą polną - do Perkowa (11,2 km). Tu szosą z Moch jedziemy w prawo, mijamy po lewej stronie kapliczkę z tablicą pamiątkową ku czci poległych mieszkańców gminy Przemęt, przejeżdżamy przez linię kolejową Leszno - Zbąszyń, obok przystanku PKP Perkowo (11,8 km) i dojeżdżamy do zabudowań Zaborowa - południowo-zachodniej części Przemętu.

Za Kanałem Błotnickim mijamy z prawej kościół pocysterski i przez rynek docieramy do skrzyżowania dróg w centrum Przemętu-Przedmieścia i styku z czerwonym szlakiem rowerowym (14,3 km).

Skręcamy w kierunku Wielenia i szosą dojeżdżamy do Błotnicy (15,8 km), a dalej do rozwidlenia dróg (16,9 km). W lewo odchodzi droga do Leszna i Boszkowa, a my jedziemy prosto do Radomierza, gdzie na rozwidleniu dróg (18,1 km) skrecamy ukośnie w lewo, w ulicę Południową, prowadzącą w kierunku Górska.

Początkowo drogą polną, a dalej przez las jedziemy na południe. Przy skrzyżowaniu dróg leśnych mijamy kapliczkę z rzeźbą św. Franciszka z Asyżu, a dalej żwirownię i docieramy do Górska. Mijamy galerię ptaków i na skrzyżowaniu dróg przy krzyżu skręcamy w prawo na szosę w kierunku Olejnicy (23,0 km).

Jadąc szosą mijamy sezonowe ośrodki wypoczynkowe zlokalizowane na wschodnim brzegu Jeziora Górskiego i dojeżdżamy do Olejnicy, przy skrzyżowaniu dróg (25,7 km).

Skręcamy w lewo w kierunku Wielenia. Za mostem przecinamy nasz szlak, którym jechaliśmy do Przemętu i nieco dalej skręcamy z szosy w prawo (26,2 km), w drogą leśna.

Na rozwidleniu dróg kierujemy się ukośnie w lewo (26,8 km), mijamy zabudowania i na poprzecznej drodze skręcamy w lewo, a po 200 m - w prawo, docierając do rezerwatu przyrody "Torfowisko nad jeziorem Świętym", przy którym znajduje się taras widokowy.

Nieco dalej skręcamy w lewo (27,8 km) i dojeżdżając ponownie do szosy wieleńskiej kierujemy się w prawo.

Dalej wyjeżdżamy z lasu, przy zakręcie szosy w lewo mijamy betoniarnię i docieramy do Osłonina (29,9 km), a dalej do Wielenia, skąd zaczynaliśmy naszą wycieczkę (31,9 km).